Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Second Birthday tickers

Monday, August 16, 2010

~ resepi lasagna ~

last weekend mmg super duper best la uols..sesi mecuba byk resepi2 baru..n alhmdulillah berkat bln ramadhan agknyer..sumer resepi2 baru yg dicuba oleh lieza sumernya memberikan hasil yg mbanggakan..wakakaka..masuk bakul sndri lg la uols..xpela as long as my hubby tunjuk thumbs up pd lieza ok la tu kan uols...

kali ni lieza nk share resepi lasagna dgn uols..lieza dh torai n mmg sng n jadi sedap n lazat2..so uols pun mesti cuba taw..alaaaa...sesekali tukar tekak jd omputih apa salahnyer...ehehehehe =)

biler tgk kt bwh ni sure terliur lg n rse nk masak2 lg lg n lg..hohohhooh...



Lasagna

Kepingan lasagna
Keju parut - kita guna cheddar

Sos Merah

Daging cincang - kita guna daging burger je
Tomato puri - takde leh ganti ngan sos tomato
Sos cili
Bawang besar - dipotong dadu
Bawang putih - dicincang
Tomato buah - potong kecil
Karet - potong dadu ( opt. ikut le sayur apa nak letak - kacang pea, cendawan butang etc.)
Serbuk lada hitam
Sedikit garam
Minyak zaitun utk menumis - guna minyak biasapun takpe

1. Tumis bawang hingga agak layu, masukkan daging cincang
2. Bila daging agak masak, masukkan tomato puri dan sos cili, kacau sebentar
3. Masukkan sayur yg disukai dan potongan buah tomato
4. Perasakan dgn sedikit garam dan serbuk lada hitam...angkat, ketepikan

Sos Putih

Butter
Tepung Gandum - bancuh dgn sedikit air
Susu segar
Four Cheese Pasta Sauce -takde leh guna cream mushroom pasta sauce/mushroom cream soup
Garam
Serbuk lada hitam

1. Panaskan butter hingga cair, masukkan bancuhan tepung gandum, kacau dan pastikan tepung tidak bergentel
2. Masukkan susu segar, kacau sebati
3. Masukkan pula four cheese pasta sauce dan biarkan seketika
4. Sebelum diangkat perasakan dgn sedikit garam dan serbuk lada hitam

Penyediaan Lasagna

1. Griskan loyang pembakar dgn sedikit butter
2. Lapiskan kepingan lasagna pada dasar loyang
3. Letakkan sos merah diatas lasagna
4. Kemudian lapiskan pula dgn sos putih, taburkan sedikit keju parut
5. Ulang proses 2 - 4, lapisan terakhir diakhiri dgn sos putih dan taburan parutan keju yg banyak ( kita buat 3 lapisan lasagna )
6. Bakar dlm oven 180 C selama 40 minit ( ini ikut oven masing2 ye..) Pastikan kepingan lasagna lembut, jika masih kurang lembut boleh tambah masa pembakaran

p/s : Seelok-eloknya rendam kepingan lasagna dlm air panas 15-30 minit gitu, baru best w/p kat kotak tulis tak perlu rendam lasagna tsb

selamat mencuba!!!!



16 comments:

Amy Syaquena said...

salam..

wah kena cube nie amy copy ye...

Sharinginfoz said...

sedapnya

penjejak maya said...

salam,

nampak best je..

Kaseh NazLieza said...

to kak amy:
cubalah kak...dh cuba t bgtaw lieza k..ehehehe

Kaseh NazLieza said...

to sharinginfoz:
mmg super duper sedap..ehehehe

Kaseh NazLieza said...

to penjejak maya:
mmg best punyer...dapnyer!!!

aeinio said...

tq ye nice resepi..

Kaseh NazLieza said...

ur welcome...masak sdp2 taw...

selera4u said...

salam dear.... nampak sedap. saya copy paste resepinya ye.... saya letak backlink sekali..... terliur tengok....

http://selera4u.blogspot.com/2011/04/resepi-lasagna-mudah.html

Yaati Nor said...

mintak ijin amik resipi ya..

Fifie Mawi said...

nmpk mcm sedp.. nk try lah... lasagna tu memg de jual ye..dlm kotk tu, de berpe keping?

edabella said...

susah betul nak cari kulit lasagne dh bape kedai pagi tp takder..kalau sy menggantikannya dgn kulit popia apa yg terjadi...boleh jadi tak lasagne...

edabella said...

huhu..sy nak buat lasagne dn dh beli bahan2 dia..satu je yg tk jumpa..iaitu kulit lasagne dh 4,5 kedai pegi..last2 beli kulit popia..boleh ke jika sy menggantikannya dgn kulit popia..

edabella said...

susah betul nak cari kulit lasagne dh bape kedai pagi tp takder..kalau sy menggantikannya dgn kulit popia apa yg terjadi...boleh jadi tak lasagne...

edabella said...

susah betul nak cari kulit lasagne dh bape kedai pagi tp takder..kalau sy menggantikannya dgn kulit popia apa yg terjadi...boleh jadi tak lasagne...

Anonymous said...

Sye tlg jwbutk edabella..
Kulit lasagna blh beli kt semua supermarket spt giant, tesco etc..cari kt bahagian pasta..brand tesco pun ada