Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Second Birthday tickers

Thursday, December 30, 2010

Malaysia Juara Selepas 14 tahun...

tahniah Malaysia...u deserve to get it!!!..

terima kasih kepada pemain-pemain bola sepak negara yang bermain dengan sehabis baik. semoga semangat ini akan terus berkekalan...

tahniah sekali lagi...=))




" Malaysia Boleh !!!! "

" Caye pon suka maen bola...."

p / s : sila abaikan bola abg saudara husna yang agak syeksi itu..uhuhuhu...=p

Thursday, December 23, 2010

Musim Ikan Patin...



semalam lunch lieza pekena ikan patin masak tempoyak...hari ini lieza pekena ikan patin lagi...tapi masak kari pulak...aduhai sedapnyer...tak jemu2...

yang pasti bahagian kepala dia yang menjadi pilihan lieza...walalaupun kebanyakan org lagi suka memilih bahagian badan or ekor...tp lieza ttp suka kepala...sedapnyer lain macam...ahahaha!!!

masih igt dulu time study biler nk periksa mula la lieza bpuasa dr mkn kepala ikan..sebab??? takot mngalami daya ingatan yg lemah...padahal klu btol nk elakkan jgn mkn langsung lieza ooii...xpelah...in the end...lieza grad juga uols..ehehehehe

p / s : uols pulak lunch apa td???

Wednesday, December 22, 2010

Merajuk Yang Tiada Kesudahan...

dia merajuk...

dulu pon penah merajuk...

tp dulu merajok kejap ajer...

tak lama terus hilang merajok biler dipujok...

tapi kali ini berbeza...

dia merajok tak henti2...

udah2la merajuk tu...

cepat2 la munculkan diri...



kabel kamera lieza merajok hilang entah ke mana uols...

nak pinjam kabel kamera uols jap ley tak...moleyyyy arrrrrrr.....

p / s : kabel kamera hilang makanya gambar semua tak ber hapdet bawuuu...uhuuuuu..sob3

Tuesday, December 21, 2010

Sesudah Anak...Papanya Pulak...



husna kesayangan mama papa dh surut demam...alhmdulillah...cuma tinggal batuk n selesema sket2...mama dh lega sungguh tgk ank kesayangan mama dh hmpir sembuh...

sekali papa husna pulak yg take over demam husna uols...mmg la lieza ada doa biar demam husna gntikan pd lieza jer...cz xsanggup rsenyer tgk husna hr2 mnderita sakit...

dan lagi sekali Allah tu maha adil uols...papa pulak yg dijadikan galang gantinya...nmpaknya mama terus diuji dan terus diuji...ternyata papa demam lg teruk...terbaring seharian tak larat bangun...

tapi masuk hr ketiga papa pon dh kembali ok...mama pulak dh rasa badan seram sejuk...tp keje semakin banyak kt ofis...customer wedding pon dtg mencurah2...alhmdulillah...jd senang cerita...mama tak boleh sakit hokey!!!

Ya Allah berikanlah aku kesihatan yang berkekalan...semoga segalanya berjalan dgn lancar...Amin...kalau mama demam..tak tahu la mcm mne rumahtangga nanti...hbz dh papa n husna manja benor dgn mama..klu mama sakit apakah akn terjadi???

p / s : wedding job mgu lepas psg pelamin dgn ditemani staff jer...tanpa papa dicc yg demam...rse kosong n lain sgt2...

Saturday, December 18, 2010

Shuuuhhhh...G la Jauh2...

Shhhhuuhhh...G la jauh2...jauh la sket lg...jangan datang lagi taw...shhuuuuuhh...g la jauh2 ea...

Apa la yang mama husna ni dok kepochi kan...mama husna tengah halau apa tuh...mama husna bukan halau kwn2 yg tengah blog walking...tp mama husna tgh halau demam panas & selesema beserta batuk yang sedang dialami oleh anak dara kesayangan busyuk masyam mama...

Husna demam uols...masuk hari ni dh 6 hari husna demam...bukan demam biasa2 tapi so la panas badan husna 38 darjah celcius...mahu bimbang hati mama papa datuk nenek 24 jam...

mama papa dh bw husna g hospital sume takot kalau2 tkena denggi or jangkitan paru2..cz husna dh lama sgt demamnya...tp lepas cek darah sume bagai darah husna ok n paru2 husna jg dlm good condition...thats why la husna xkena warded...

padahal papa dh sibuk2 packing segala mak nenek kpeperluan husna...termasuk bantal musyuk masyam husna tuh...

but today alhmdulillah...panas demam husna dh semakin surut....cuma batuk & selesema husna yang membimbangkan mama...lagi2 time husna tido...nampak kesian sgt2 asyik terbatuk2 n nti dye akn mnangis...sakit tekak agaknya...time tu rasa nk sgt diri ini sakit menggantikan ank...aduhai...

husna ank dara mama yg cheeky lg menawan hati kalbu mama papa...cepat sembuh seperti sedia kala ea...mama papa dh terlalu rindu dgn gelak ketawa husna seperti selalu...cepat sembuh ea wahai anakku...



layan gambar husna masa demam panas umur 8 bulan la ea uols...cz skg ni mama tgh super duper bz jg ank demam n dgn wedding job lg...

p / s : husna sayang memok mama cepat shhhuhhhhh itu penyakit ea....

Wednesday, December 15, 2010

Apabila Si Dia Pun Mahukan LCD...Kita???



zaman telah berubah....kalau kita pakai LCD...dia juga turut mahukannya....



dulu mereka yg bertungkus lumus untuk kita...kini kita yang bertungkus lumus memasang LCD untuk mereka...



kini kehidupan mereka lebih indah dari biasa...cuma kita yang menganggapnya luar biasa...



siapa kata maintenance wanita jer tinggi...sekarang untuk merek juga tinggi...dengan bil LCD...dengan bil astro juga...



semoga selepas menonton LCD dengan gembira, lembu-lembu yang bertuah ini pasti dapat mengeluarkan susu & daging yang berganda-ganda sedapnya dari biasa...=))

p / s : hebat betollah penangan LCD...Mr.lembu juga menginginkannya...

Tuesday, December 14, 2010

Farah AF2 Dah Bertudung...Alhamdulillah...



Alhamdulillah dan tahniah buat Farah AF2 kerana telah berjaya melakukan penghijrahan yang cukup besar dan terbaik buat beliau...Dari dulu lagi lieza memang suka dengan Farah yang lebih dikenali sebagai Farah Breep2...Personaliti & cara pembawakan diri beliau yang sentiasa membuatkan dirinya bersih dari gosip-gosip liar...

Semoga Farah akan terus mengekalkan prestasi yang terbaik di dunia mahupun akhirat...

p / s : semoga cepat dapat jodoh yang terbaik buat Farah AF2...=))

Monday, December 13, 2010

Filem Ngangkung Hampir Mencecah Kutipan Rm10 Juta



Menurut sumber yang boleh dipercayai, David Teo telah memaklumkan filem Ngangkung hampir mencecah kutipan RM10 juta. Kalau betullah kutipan filem Ngangkung RM10 juta, ini adalah satu sejarah baru dalam dunia perfileman Malaysia.

Setinggi-tinggi tahniah diucapkan kepada David Teo dan mereka yang terlibat dalam pembuatan filem ini. Semoga penerbit-penerbit baru dapat mencontohi usaha dan semangat David Teo.

Dulu Adnan Sempit telah pecah panggung, kini filem ngangkung pula...Tak tahu pula selepas ini filem apa lagi yang bakal memecahkan panggung untuk David Teo. Rezeki dia lol...

p / s : walaupun tanpa lawak lucah murahan pun filem David Teo boleh pecah panggung...harap lepas ini takkan ada lagi insan yang mencari pendekatan mudah dengan menawarkan skrip2 lucah untuk menggamit penonton. Mesti ingat penonton sekarang dah pandai untuk memilih filem yang berkualiti.

Sunday, December 12, 2010

Kipas Stroller Jadi Kipas Rumah???



mama & papa belikan kipas tu untuk letak kat stroller husna..kecian nanti jalan2 husna panas...



tapi bila kipas tuh dah samapai kat tangan husna terus dye pegang tak bagi lepas....



uols...nampak tak bilah kipas yang dah tinggal ciput tu...kenapa jadi macam tuh???? apa lagi kalau bukan dek bahana gigitan gigi husna yang super duper tajam tuh...ayoyoyo...



mama & papa cubalah nak bagi apa sahaja dalam cobaan nak simpan kipas tuh...tapi ternyata husna tak makan lol pujuk rayu itu...adess...

p / s : nampaknya lepas ni kena beli kipas besi la pap..biar husna xboleh geget..ahahahah

Saturday, December 11, 2010

Mak Enon Penyebab Jiwa Kacau!!!

Rasa hati ni dah terbeban dari malam tadi...suami minta itu ini pon lieza rasa hambar...mujur suami terus menerus menyokong n menyayangi diri ini. mana taknya ni semua gara2 mak enon yang tak habiz2 dok mengganggu lieza n family...bila dfikir2 kan semula smpai bila la mak enon ni nk berhenti dari mengganggu kbahgiaan rumahtangga kami...

mak enon..ooo...mak enon...masih rmai lagi di dunia ini yang boleh kau kacau dan ganggu tetapi mengapa mesti aku??? setahu lieza xpernah pon mengganggu hdup dia tetapi mengapa mesti ganggu hdup lieza...

doa lieza semoga Allah buka hatinya menemui sinar keinsfan...udah2 la untuk menggangu hdup kami anak beranak...naik penat dan fed-up dbuatnya...

nasib ada husna cokelat hati mama papa yg bisa menjadi penawar hati yg lara...Ya Allah Kau lindungilah keluarga ku dari sebarang kjahatan hati2 manusia yang tak pernah kenal erti takut kepada Mu...sob sob sob...=))



" mama...jangan cedih2 ea...husna cayang mama papa..muaaah..."

p / s : tak pernah kn lieza wat entry meluah perasaan ni..sebab dah terlalu terbeban la dharapkan dapat mengurangkannya...semoga uols semua djauhkan dr benda2 sebegini ea kawan2...

Friday, December 10, 2010

Pipi Kembung Macam Lolipop!!!



" ini pipi caya...bolat macam apa??? "



" mama caya cakap pipi caya bolat macam lolipop!!! "



" caya suka makan lolipop..."



" tu sebab pipi caya bolat macam lolipop..."



" nak cket...??? ...tapi xlehhhh..."

p / s : husna tu bagi2 ayam jer sebab kalau kita nk mesti husna tark balik..so cumillll.=p

Thursday, December 9, 2010

Makan Mihun Bersama Husna...Makan Ke Mandi ni Mama???

"ooooohhhh...dapnyer mihun goweng mama...."



" sedap cangat smpai menjilat jari..."



" mama nk cket...meh husna suappp..."



" tengokla saya baru lepas syampoo rambut dengan mihun goweng mama...ngeh3..."



" oooohhhh...dapnyer...hari2 dapat makan mihun mama mesti sonok..."



" opssss...sowy mama, husna terduduk atas pinggan lak...uhuuu..."

p / s : sejak ada husna umah memang sentiasa berseri2 dengan hasil kerja seni husna...adoyai...biler husna nak beso leh tlg mama kemas umh...kemas bukan "kemas" tau husna...=p

Wednesday, December 8, 2010

Video Hari Jadi Husna Yang Ke 1 Tahun

video

oleh kerana husna bakal menyambut hari lahirnya yang ke setahun setengah...maka mama pon dh gedik2 dok planning nk celebrate besday husna yg ke 2tahun...tu yg gigih rindu nk tgk moment masa besday husna yg pertama dulu...

planning so advance...? boleh kan..ehehehe...ala...mama husna ni kan very the bz bee...haruslah memikirkan klu ada waktu2 terluang macam ni...

rasa baru jer semalam mama papa n family celebrate besday husna ni...tp kejap jer masa berlalu..ank mama dh nak 2 tahun kan sekarang....

p / s : semoga dikau terus membesar dengan sihat n cerdik ea sayang...

Thursday, December 2, 2010

Ketika Allah Memilihmu Untukku

Padamu yang Allah pilihkan dalam hidupku..Ingin ku beri tahu padamu..Aku hidup dan besar dari keluarga bahagia..Orang tua yg begitu sempurna..Dengan cinta yg begitu membuncah..Aku dibesarkan dgn limpahan kasih yang tak terhingga..Maka, padamu ku katakan..

Saat Allah memilihmu dalam hidupku,Maka saat itu Dia berharap, kau pun sanggup melimpahkan cinta padaku..Memperlakukanku dgn sayang yang begitu indah..Padamu yang Allah pilihkan untukku..Ketahuilah, aku hanya wanita biasa dengan begitu banyak kekurangan dalam diriku,Aku bukanlah wanita sempurna, seperti yang mungkin kau harapkan..

Maka, ketika Dia memilihmu untukku,Maka saat itu, Dia ingin menyempurnakan kekuranganku dgn keberadaanmu.Dan aku tahu, Kaupun bukanlah laki-laki yang sempurna..Dan ku berharap ketidaksempurnaanku mampu menyempurnakan dirimu..Karena kelak kita akan satu..Aibmu adalah aibku, dan indahmu adalah indahku,Kau dan aku akan menjadi 'kita'..

Padamu yg Allah pilihkan untukku..Ketahuilah, sejak kecil Allah telah menempa diriku dgn ilmu dan tarbiyah,Membentukku menjadi wanita yg mencintai Rabbnya..Maka ketika Dia memilihmu untukku,Maka saat itu, Allah mengetahui bahwa kaupun telah menempa dirimu dgn ilmuNya.. Maka gandeng tanganku dalam mengibarkan panji-panji dakwah dalam hidup kita..Itulah visi pernikahan kita..Ibadah pada-Nya ta'ala..Padamu yg Allah tetapkan sebagai nahkodaku..Ingatlah..

Aku adalah mahlukNya dari tulang rusuk yang paling bengkok..Ada kalanya aku akan begitu membuatmu marah..Maka, ketahuilah.. Saat itu Dia menghendaki kau menasihatiku dengan hikmah,Sungguh hatiku tetaplah wanita yg lemah pada kelembutan..Namun jangan kau coba meluruskanku, karena aku akan patah..Tapi jangan pula membiarkanku begitu saja, karena akan selamanya aku salah..

Namun tatap mataku, tersenyumlah..Tenangkan aku dgn genggaman tanganmu..Dan nasihati aku dgn bijak dan hikmah..Niscaya, kau akan menemukanku tersungkur menangis di pangkuanmu..Maka ketika itu, kau kembali memiliki hatiku..Padamu yang Allah tetapkan sebagai atap hunianku..Ketahuilah, ketika ijab atas namaku telah kau lontarkan..

Maka dimataku kau adalah yang terindah,Kata2mu adalah titah untukku,Selama tak bermaksiat pada Allah, akan ku penuhi semua perintahmu..Maka kalau kau berkenan ku meminta..Jadilah hunian yg indah, yang kokoh…Yang mampu membuatku dan anak-anak kita nyaman dan aman di dalamnya..

Padamu yang Allah pilih menjadi penopang hidupku…Dalam istana kecil kita akan hadir buah hati-buah hati kita..Maka didiklah mereka menjadi generasi yg dirindukan syurga..Yang di pundaknya akan diisi dgn amanah-amanah dakwah,Yang ruh dan jiwanya selalu merindukan jihad..Yang darahnya mengalir darah syuhada..Dan ku yakin dari tanganmu yg penuh berkah, kau mampu membentuk mereka..Dengan hatimu yg penuh cinta, kau mampu merengkuh hati mereka..Dan aku akan selalu jatuh cinta padamu..

Padamu yang Allah pilih sebagai imamku…Ku memohon padamu.. Rdholah padaku,Sungguh Ridhomu adalah Ridho Ilahi Rabbi..Mudahkanlah jalanku ke Surga-Nya..Karena bagiku kau adalah kunci Surgaku..




p / s : alhamdulillah...telah kutemui adamku yang abadi...

Tuesday, November 30, 2010

Kebenaran Memberi Salam

SIAPA YANG MENGGUNAKAN PERKATAAN "SALAM"???????? apa maksudnya??

Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari mereka dan katakanlah:"Salam (selamat tinggal)".

Kelak mereka akan mengetahui (nasib mereka yangburuk). (QS. 43:89)

السلاما=keamanan.....

baik gunakan,,,ASSALAMUALAIKUM or ASSALAMUALAIKUMWARAHMATULLAHIWABARAKATUH...

Ilmu utk dikongsi bersama. Sekadar peringatan untuk semua rakan-rakan muslim yang lain.

Pagi semalam saya dengar radio ikim (91.50 fm). Ustaz Zawawi ada cerita tentang sunnah Rasulallah s.a.w. Antara yang dibincangkannya ialah tentang bab cara memberi salam.

Menurut ustaz Zawawi Yusof, Baginda SAW memberi salam dengan lafaz “Assalamualaikum” dan menjawab salam dari para sahabat baginda dengan salam yang lengkap iaitu “Waalaikumussalam warahmatulallahhi wabarakatuh”

Ringkasnya, baginda SAW akan ;Beri salam dengan ucapan - “Assalamualaikum”

dan…Jawab salam - “Waalaikumussalam warahmatulallahi wabarakatuh”

Lagi satu, perlu diingatkan juga semasa menjawab salam,

saya dengar ramai orang jawab salam dengan ucapan yang tidak tepat.

Jawab salam yang betul ialah ;

“WAALAI KUMUS SALAM”dan bukannya yang selalu saya dengar iaitu ;


“WAALAI KUM SALAM”


Apabila kita ingin berkirim salam pada orang lain, hendaklah kita berkata

“Kirim salam, assalamualaikum pada ZIZAH ye” contoh lerr…

Dan bukannya : “Kirim salam kat ZIZAH yer”

Dan jangan pula memandai-mandai tambah perkataan seperti ” Ko tolong kirim salam maut kat dia yer“.

Statement ini walaupun dalam nada bergurau, tapi ia adalah menyalahi syariat dan berdosa, walaupun sekadar gurauan!

Selain itu, janganlah kita menggantikan perkataan “Assalamualaikum” dengan “A’kum” dalam sms atau apa sekalipun melalui tulisan.

Jika perkataan “Assalamualaikum” itu panjang, maka hendaklah kita ganti dengan perkataan

“As Salam”

yang membawa maksud sama dengan “Assalamualaikum”.

Sesama lah kita memberitahu member-member yang selalu sangat guna shortform “A’kum” dalam sms ataupun email. Perkataan ‘AKUM‘ adalah gelaran untuk orang-orang Yahudi untuk orang-orang bukan yahudi yang bermaksud ‘BINATANG‘ dalam Bahasa Ibrani.

Ia singkatan daripada perkataan ‘Avde Kokhavim U Mazzalot’ yang bermaksud ‘HAMBA-HAMBA BINATANG DAN ORANG-ORANG SESAT‘.

Jadi, mulai sekarang jika ada orang hantar shortform “A’kum“, kita ingatkan dia guna “As Salam” kerana salam ialah dari perkataan “Assalamualaikum“.

Jangan guna “Bye” kerana“Bye” adalah jarum sulit Kristian yang bermaksud “Di Bawah Naungan Pope.”Jangan guna “A’kum” kerana“A’kum” bermaksud “Binatang” dalam bahasa Yahudi.Jangan guna “Semekom” kerana“Semekom”bermaksud “Celaka Kamu.”Gunakan perkataan“Salam” sebagai singkatan bagi“Assalammualaikum.” Tolong forward kepada umat Islam yang lain , untuk elakkan diri daripada membuat dosa..

p / s :semoga kita semua beroleh manfaatnya.

Thursday, November 25, 2010

Resepi Nasi Tomato & Ayam Masak Merah



Juadah pilihan hubby lieza masa menyambut hari raya aidil adha hari tu...sesiapa yang nak mencuba bolehlah mencuba resepi di bawah ea...

NASI TOMATO

BAHAN-BAHAN
- 2 cawan beras basmati
- 2 biji tomato-potong dadu
- 2 cawan air
- 1/2 cawan susu
- 3 sudu besar sos tomato
- 1 helai daun pandan
- sedikit garam

Bahan Tumis
- 2 sudu mentega/ minyak sapi
- 2cm kulit kayu manis
- 1 kuntum bunga lawang
- 1 biji buah pelaga
- 2 ulas bawang putih-hiris
- 1/4 bawang besar dihiris
- HiasanBawang goreng

CARA PENYEDIAAN
- Cuci beras. Rendam selama 5-10 minit. Toskan
- Panaskan mentega/ minyak sapi. Tumiskan bahan-bahan tumis sehingga naik bau
- Masukkan beras. Kacau sekejap dalam 1-2 minit
- Kemudian masukkan sos tomato, tomato, susu, air, daun pandan dan sedikit garam
- Masaklah nasi macam biasa.
- Bila dah siap bolehlah ditabur bawang goreng

AYAM MASAK MERAH

BAHAN-BAHAN
- 10 ketul ayam (goreng kunyit & garam - jgn sampai kering)
- Rempah tumis (bunga lawang, kulit kayu manis, biji pelaga & cengkih)
- 3 ulas bwg merah
- 2 ulas bwg putih
- 1 inci halia
- 1 btg serai
- 2 helai daun limau purut
- 2 sudu sos tiram
- 2 susu cili kisar
- 4 sudu sos tomato
- 4 sudu sos cili
- 1 cawan minyak
- 1 ulas bwg besar potong bulat
- 1 cawan mixed vege
- Garam & gula secukup rasa

CARA-CARA
- Kisar bwg merah, putih & halia.
- Panaskan api,masukkan rempah tumis, serai, daun limau purut & bahan kisar.
- Kemudian,masukkan cili kisar.
- Tumis sehingga naik bau & agak garing.
- Kemudian, masukkan semua sos. Gaul sebati.
- Masukkan mixed vege & bawang besar.
- Bila kuah dah mesra, masukkan ayam yg sudah digoreng tadi.
- Perisakan dgn gula & garam.

p / s : selamat mencuba kawan-kawan...

Wednesday, November 24, 2010

Panduan Untuk Suami Dan Bakal Suami

1. Pasang niat dan berdoa untuk menjadi suami terbaik. Tanpa berniat dan berdoa anda tidak mungkin jadi suami yang cemerlang. Ramai suami terlupa.

2. Bersyukur kerana mempunyai pasangan hidup. Yakinlah bahawa isteri anda adalah pasangan terbaik yang Tuhan tentukan untuk anda. Ketentuan Tuhan adalah yang terbaik.

3. Suami mithali menjadi kebanggaan isteri. Pastikan anda membentuk sifat positif dan istimewa. Cuba tanya diri apakah sifat atau amalan yang boleh dibanggakan oleh isteri anda.

4. Setiap hari pulang dengan senyum dan bersemangat. Apabila suami tersenyum, isteri dan anak-anak akan bahagia dan rahmat Tuhan akan turun. Senyumlah apabila sampai ke rumah.

5. Pastikan anda ada masa untuk berbual dengan isteri setiap hari. Semua isteri bahagia apabila dapat berbual dengan suami. Berapa minit yang anda luangkan unutk berbual dengan isteri setiap hari ?

6. Telefon isteri ataupun hantar SMS sekadar untuk menyatakan yang anda sayang ataupun rindu pada isteri. Isteri anda akan berasa seronok dan bahagia apabila mendapat panggilan ataupun mesej tersebut.

7. Hiburkan hati isteri anda dengan bercerita, buat lawak atau gurauan yang mesra. Setiap gurauan mengubat hati isteri dan mengeratkan hubungan suami isteri.

8. Pastikan anda bergurau senda dengan isteri di dalam kenderaan semasa dalam perjalanan ke tempat kerja ataupun ke mana sahaja. Ramai suami membazir masa dengan membisu semasa di dalam kenderaan.

9. Amalkan makan bersama setiap hari. Berbual mesra dan nasihat menasihati semasa makan. Amalan ini akan menarik hidayat Tuhan dan mengeratkan hubungan. Elakan berbual perkara yang melalaikan semasa makan.

10. Ajak isteri mandi bersama sekali sekala. Bergurau senda semasa mandi bersama adalah sunah yang dapat mengeratkan hubungan suami isteri.

11. Bantu isteri melakukan kerja rumah. Ini adalah sunah yang dapat meringankan beban isteri, mengeratkan kasih sayang dan menbahagiakan pasangan anda.

12. Amalkan mesyuarat keluarga sekerap yang mungkin. Amalan bermesyuarat menarik hidayat Tuhan,mengeratkan hubungan dan menyelesaikan banyak masalah.

13. Pastikan penampilan anda anggun, kemas, bersih, wangi, sihat dan ceria. Ramai suami inginkan isteri yang mengancam, tetapi mengabaikan Penampilan diri sendiri. Mana adil ?

14. Didik isteri dengan memberi nasihat dan perigatan secara hikmah. Jadikan tindakan dan amalan anda sebagai contoh teladan yang cemerlang. Elakan cakap tak serupa bikin.

15. Berikan nafkah kepada isteri mengikut keperluan keluarga dan kemampuan suami. Ramai suami mengabaikan nafkah kerana isteri bekerja. Ramai suami yang kedekut dan berkira. Ini menyebabkan isteri derita dan rumah tangga terancam.

16. Jadikan penawar hati kepada isteri. Ambil berat keperluan dan kemahuan dan peka kepada emosi dan situasi isteri. Isteri yang bahagia membentuk keluarga sejahtera

17. Sentiasa taat kepada semua perintah Tuhan dan memastikan keluarga juga patuh kepada Tuhan.

18. Suami mithali sentiasa menyimpan rahsia isteri. Ramai suami secara sengaja ataupun tidak sengaja menceritakan keburukan isteri kepada orang lain. Ini wajib dihentikan.

19. Muliakan keluarga isteri seperti keluarga sendiri. Ada suami yang menbeza-bezakan antara keluarganya dan keluarga isteri. Ada suami yang memusuhi keluarga isteri. Anda bagaimana ?

20. Bentuk sifat cemburu yang positif. Cemburu tanda beriman, sayang dan endah. Suami yang tidak cemburu adalah dayus. Isteri amat suka apabila suaminya ada sifat cemburu. Dia rasa dihargai.

21. Jadilah suami yang pemaaf. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Maafkanlah isteri setiap malam sebelum tidur supaya rumah tangga bahagia dan isteri mudah masuk syurga.

22. Tegur kesilapan isteri dengan hikmah dan kasih sayang. Isteri merajuk bukan sebab ditegur, tetapi cara ditegur yang kasar. Apabila suami kasar, isteri jadi takut, bingung, hiba dan memberontak.

23. Gunakan Nabi Muhammad sebagai model. Hidupkan amalan sunah dalam rumah tangga. Sebut nama rasul apabila mendidik dan menasihati keluarga bagi mendapat hikmah.

24. Mendahulukan keperluan isteri daripada orang lain. Ini adalah tertib memberi khidmat. Ramai suami yang melebihkan orang lain daripada isterinya. Elakan kesilapan ini.

25. Suruh isteri dirikan sembahyang dan ibadah lain. Apabila berjauhan, telefon ataupun SMS bagi mengingatkan sembahyang.Wasiatkan isteri untuk sembahyang fardu dan sunat. Buat pesanan ini sehingga suami meninggal dunia.

26. Cintai isteri sepenuh hati. Cintai tanpa syarat, bertambah mengikut usia, penuh kemaafan, memberi tenaga,tidak pernah sensara serta berteraskan iman dan takwa.

27. Sentiasa berubah secara positif. Sebelum cuba ubah isteri dan keluarga, ubah diri dulu. Apabila suami berubah, keluarga akan turut berubah. Apabila suami cemerlang, isteri akan gemilang.

28. Pamer keprihatian yang tinggi terhadap keluarga. Ramai suami tidak ambil kisah dengan keluarga mereka.Cuba tanya apa lagi khidmat tambahan yang patut berikan kepada keluarga.

29. Pamer kematangan yang tinggi. Orang yang matang tenang, sabar, waras, bijaksana, dapat membuat keputusan dan cekap menyelesaikan masalah.

30. Memuliakan semua perempuan bukan sekadar isterinya. Ramai lelaki cuba hormat wanita tertentu sahaja.Ramai isteri yang kecewa terhadap suami yang menghina atau tidak hormat sebarang wanita termasuk pembantu rumah.

31. Bentuk beberapa sifat wanita yang terpilih dalam diri suami. Nabi Muhammad amat pemalu, pemaaf, peka,endah dan mudah menangis. Sifat wanita yang ada pada lelaki menaikkan martabat lelaki dan lebih disayangi wanita.

32. Mahir dalam menguruskan keluarga. Peka dengan masalah dan karenah ahli keluarga, cekap mencari punca masalah, mencari alternatif penyelesaian dan memilih penyelesaian yang optimum.

33. Membaiki diri secara berterusan. Tingkatkan iman dan takwa, cuci hati dengan sembahyang taubat, istighfar,memaafkan dan minta maaf, berkawan dengan orang yang baik, pendapatan yang berkat dan baiki amalan dan tindakan.

34. Jadi contoh atau model terbaik untuk keluarga. Doa dan usaha supaya setiap perbuatan anda dapat dicontohi dan dibanggakan ahli keluarga. Apakah sifat dan amal anda yang dapat dicontohi oleh ahli keluarga ?

35. Jadikan diri anda pendorong dan motivator berkesan unutk keluarga. Sentiasa beri galakan dan belaian. Elak marah, kritik ataupun hina keluarga. Fikir positif dan bersangka baik terhadap keluarga.

36 Tingkatkan ilmu berkenaan agama. Lazimnya, suami yang mendidik keluarga berkenaan agama. Belajarlahilmu agama dengan niat mendidik diri dan keluarga.

37. Sentiasa menegakkan kebenaran. Tegas menyatakan apa yang buruk dan apa yang baik. Elak mengenepikan kebenaran semata-mata bagi menjaga hati ahli keluarga. Tegakkan kebenaran dengan hikmah.

38. Bertindak tegas dan lemah lembut mengikut situasi. Tegas dalam menyeru ke arah kebaikan. Lemah lembut dalam menegur dan memberi nasihat. Tegas sangat orang memberontak, lembut sangat orang pijak.

39. Latih diri memuji dan menghargai isteri. Ramai suami yang pandai kritik tetapi tidak tahu memuji. Belaian merawat emosi dan fizikal isteri dan membuat dia terasa disayangi. Cari peluang untuk sentiasa memuji.

40. Cari peluang untuk bertindak romantis terhadap isteri. Ini termasuk senyum, lemah lembut, sebut sayang tiga kali sehari, buat sebelum disuruh, sentuhan sayang, pujian dan memberi hadiah.

41. Fahami yang isteri ingin selalu di sisi suami. Suami pula berjauhan dengan isteri sekali sekala. Apabila berjauhan, telefon, SMS ataupun e-mel unutk bertanya khabar, berikan maklumat dan mengubat rindu.

42. Bentuk kerjasama yang mantap dengan isteri. Pamer kesatuan hati dan pendapat kepada anak-anak dan orang lain. Wujudkan kerjasama melalui mesyuarat, berbual, tolak ansur, bermaaf-maafan dan banyak berdoa.

43. Nilai diri daripada kaca mata isteri. Buang sifat dan amalan yang isteri benci. Berusaha keras melakukan perkara yang isteri suka. Apabila isteri bahagia, suami akan bertambah bahagia..

44. Apabila suami melayan isteri seperti mana dia melayan kawan, pasti isteri bahagia. Bayangkan cara anda melayan isteri sebelum kahwin. Ulangi layanan itu sekarang. Pasti hebat kesannya.

45. Suami wajar belajar jadi mengikut setia. Patuhi cadangan, Pandangan dan pandapat isteri yang betul. Jangan bangkang perkara yang baik. Kawal macho dengan saksama.

46. Buat undang-undang dalam rumah tangga. Apabila suami marah, isteri mesti senyap. Apabila isteri marah,suami mesti senyap. Ini mengelakkan daripada bergaduh. Orang tidak boleh bergaduh sendirian.

47. Latih gerak batin anda supaya serasi dengan gerak batin isteri. Serasikan gerak batin dengan berdoa, patuh perintah Tuhan, maafkan isteri, bersangka baik dan lakukan perkara baik untuk isteri mengikut sebarang lintasan dalam hati.

48. Pimpin isteri dengan nasihat dan kasih sayang. Pesan selalu dan nasihat sekali-sekala. Waktu terbaik nasihat adalah semasa rehat, minum petang, waktu bersiar-siar dan semasa hendak tidur.

49. Seimbangkan hidup dengan sempurna. Rajin di tempat kerja, Rajin juga di rumah. Peramah dengan kawan, peramah juga dengan isteri. Disiplin di pejabat, disiplin juga di rumah. Sabar dengan orang, sabar juga dengan isteri. Di luar dan di dalam rumah serupa.

50. Urus stress dengan sempurna supaya keluarga tidak terjejas, lakukan riaadah, berdiet, hentikan merokok,bercampur dengan orang positif, bermain dengan bayi, tengok ikan di akuarium, menyanyi, sembahyang taubat dan maafkan semua orang.

p / s : semoga semua suami-suami di dunia ini akn lebih menghargai isteri...

Monday, November 22, 2010

Andai Ku Bisa Menjamahmu

Di pagi hari Isnin yang blues ni mesti ramai yang masih lagi ada mood bercuti...sama la dengan lieza..lagi-lagi bila hujung minggu pon tiada istilah cuti bila wedding job selalu ada..alhamdulillah rezeki kami anak-beranak...

Pagi-pagi yang ceria ni mesti sedap kalau pekena nasi lemak telur mata kerbau dengan sambal yang memikat...nyummy...tetapi andai disajikan dengan telur yang seindah ini...adakah anda sanggup menjamahnya...

Lieza confirm tak sanggup menjamahnya dan hanya mampu menatapnya dengan mata yang bersinar-sinar seperti mata sin chan...wakakaka...adoi layankan jer la lieza yang tak berapa stabil hari ini ea...lalalalala...


telur ooo telur..kamu sangat cantik tak tergamak ku menjamah tubuhmu...
p / s : perut lapar berkeroncong bila tengok makanan...=(

Monday, November 15, 2010

Kembali Terjalin...Macam Lagu Zamani Slam Pulak..



hye uols...lama kan kita tak bersua blog...ehehehehe...ke mana la lieza menghilang agaknya kan...

then..apa kena mengena gambar tangga UIA kat atas dengan tajuk entry ni..sure pening kan....ahahahaha

actually sorry geng coz lieza dah lama tak update blog dan terlalu lama tak menyinggah ke blog kawan-kawan semua...bukan sengaja...cuma tiada kesempatan...wawawawa

jom lieza terus story mory ke topik utama...sebenarnya pada tarikh 8 november 2010 adalah tarikh keramat buat lieza...mana taknya...semasa lieza balik keje, lieza tergolek-golek jatuh kat tangga...haaaa betollah tangga kat UIA tu la..ala gambar yang kat atas tuh...agak-agak uols dapat rasa tak gegaran buah nangka jatuh...wakakakaka

but syukur kepada Allah...lieza masih dalam keadaan baik...kaki tak patah cuma mengalami terseleiuh urat yang sangat teruk. 3 hari doktor bagi MC...baik betol doktor tu..time acehhhh =)

nanti-nanti lieza wat entry berkenaan gambar kaki lieza yang bengkak semangkuk & hasil x-ray...waaaa...very the berdebar ok masa nak x-ray tu...maklomla pestime....hehehehehe

p / s : moral of the story uols semua berhati-hatilah semasa menuruni tangga ok...muaah sayang uols selalu...time aceh kepada yang selalu doakan keadaan lieza...

Monday, November 8, 2010

Husna Dah Pandai Mamam Sendiri...Yeay!!!



" ermmmm...dap errrrrr...."

inilah statement husna yang terkini...so funny taw uols kalau uols leh dengar husna cakap macam tu dengan pelat-pelat comel nyer...



" ermmmm...dappp errrr"...

sampai bulat-bulat mata anak mama kesedapan makan ea cayang...



tengokla tuh...bukan main happy sampai terlentok-lentok kepalanya...ketawa-ketawa...happy-happy...=0)



ni posing apa pulak wahai anak dara mama papa...



confirm posing nak tunjuk sepit rambut baru husna la tuh...hehehehe...kecik-kecik dah pandai expose ea cayang...

p / s : keletah husna selalu menjadi penghibur mama, papa, atok, nenek & makcu...husna adalah cokelat kami..ermmm dappp er....ngeh..ngeh...ngeh...=)

Jangan Mencari Terlalu Memilih

Jika kamu memancing ikan....Setelah ikan itu terlekat di mata kail, hendaklah kamu mengambil ikan itu....Janganlah sesekali kamu LEPASKAN ia semula ke dalam air begitu saja....Kerana ia akan SAKIT oleh kerana bisanya ketajaman mata kailmu dan mungkin ia akan MENDERITA selagi ia masih hidup.

Begitulah juga .........

Setelah kamu memberi banyak PENGHARAPAN kepada seseorang...Setelah ia mulai MENYAYANGIMU hendaklah kamu MENJAGA hatinya....Janganlah sesekali kamu meninggalkannya begitu saja....Kerana dia akan TERLUKA oleh kenangan bersamamu dan mungkin TIDAK dapat MELUPAKAN segalanya selagi dia mengingatmu. ...

Jika kamu menadah air biarlah berpada, jangan terlalu mengharap pada takungannya dan janganlah menganggap ia begitu teguh.... cukuplah sekadar keperluanmu. ...Apabila sekali ia retak.... tentu sukar untuk kamu menambalnya semula.... Akhirnya ia dibuang....

Sedangkan jika kamu cuba memperbaikinya mungkin ia masih dapat dipergunakan lagi....Begitu juga jika kamu memiliki seseorang, TERIMALAH seadanya....Janganlah kamu terlalu mengaguminya dan janganlah kamu menganggapnya begitu istimewa....Anggaplah dia manusia biasa. Apabila sekali dia melakukan KESILAPAN bukan mudah bagi kamu untuk menerimanya.... akhirnya kamu KECEWA dan meninggalkannya.

Sedangkan jika kamu MEMAAFKANNYA boleh jadi hubungan kamu akan TERUS hingga ke akhirnya....Jika kamu telah memiliki sepinggan nasi... yang kamu pasti baik untuk dirimu. Mengenyangkan. Berkhasiat.Mengapa kamu berlengah, cuba mencari makanan yang lain..Terlalu ingin mengejar kelazatan.Kelak, nasi itu akan basi dan kamu tidak boleh memakannya. Kamu akan menyesal.

Begitu juga jika kamu telah bertemu dengan seorang insan..... yang pasti membawa KEBAIKAN kepada dirimu. MENYAYANGIMU. ..MENGASIHIMU. ..Mengapa kamu berlengah, cuba MEMBANDINGKANNYA dengan yang lain.

Terlalu mengejar kesempurnaan.Kelak, kamu akan KEHILANGANNYA apabila dia menjadi milik orang lain... Kamu juga yang akan MENYESAL.....

p / s ; Buat renungan kita bersama...

Sunday, November 7, 2010

Tentang Ayah



Biasanya, bagi seorang anak perempuan yang sudah dewasa, yang sedang bekerja diperantauan, yang ikut suaminya merantau di luar kota atau luar negeri,yang sedang bersekolah atau kuliah jauh dari kedua orang tuanya...Akan sering merasa rindu sekali dengan ibunya..Lalu bagaimana dengan AYAH?

Mungkin kerana ibu lebih sering menelefon untuk menanyakan keadaanmu setiap hari, tapi tahukah kamu, jika ternyata ayah-lah yang mengingatkan ibu untuk menelefonmu?

Mungkin dulu sewaktu kamu kecil, ibu-lah yang lebih sering mengajakmu bercerita atau berdongeng, tapi tahukah kamu, bahwa sekembalinya ayah dr bekerja dan dengan wajah lelah ayah selalu menanyakan pada ibu tentang khabarmu dan apa yang kau lakukan seharian?

Pada saat dirimu masih seorang anak perempuan kecil.Ayah biasanya mengajari putri kecilnya naik basikal .Dan setelah ayah mengganggapmu sudah boleh menunggangnya, ayah akan melepaskan roda bantu di basikalmu .Kemudian Ibu bilang : "Jangan dulu ayahnya, jangan ditanggalkan dulu roda bantunya", itu kerana ibu takut puteri manisnya akan terjatuh lalu terluka....

Tapi sedarkah dikau?Bahwa ayah dengan yakin akan membiarkanmu, menatapmu, dan menjagamu mengayuh basikal dengan seksama kerana dia tahu puteri kecilnya PASTI mampu melakukannya.

Pada saat kamu menangis merengek meminta alat permainan yang baru, ibu menatapmu hiba.Tetapi ayah akan mengatakan dengan tegas : "Boleh, kita beli nanti, tapi tidak sekarang" Tahukah kamu, ayah melakukan itu kerana ayah tidak ingin kamu menjadi anak yang manja dengan semua tuntutan yang selalu dapat dipenuhi.

Saat kamu ditimpa sakit , ayah lah yang terlalu khawatir sampai kekadang sedikit membentak dengan berkata : "Sudah di beritahu! kamu jangan minum air sejuk!".Berbeza dengan ibu yang memperhatikan dan menasihatimu dengan lembut.Ketahuilah, saat itu ayah benar-benar mengkhuatirkan keadaanmu..

Ketika kamu sudah beranjak muda remaja..Kamu mulai menuntut pada ayah untuk mendapat keizinan keluar malam, dan ayah bersikap tegas dan mengatakan: "Tidak boleh!".Tahukah kamu, bahwa ayah melakukan itu untuk menjagamu?Kerana bagi ayah, kamu adalah sesuatu yang sangat - sangat luar biasa berharga..Setelah itu kamu marah pada ayah, dan masuk ke kamar sambil membanting pintu...

Dan yang datang mengetok pintu dan memujukmu agar tidak marah adalah ayah.Tahukah kamu,bahwa saat itu ayah memejamkan matanya dan menahan gejolak dalam batinnya, Bahwa ayah sangat ingin mengikuti keinginanmu, Tapi lagi-lagi dia HARUS menjagamu?

Ketika saat seorang teman lelaki mulai sering menelefonmu, atau bahkan datang ke rumah untuk menemuimu,ayah akan memasang wajah paling cool sedunia.... :') ayah sesekali menguping atau mengintip saat kamu sedang berbuall berdua di ruang tamu..Sedarkah kamu, kalau hati ayah merasa cemburu?

Saat kamu mulai lebih dipercaya, dan ayah melonggarkan sedikit peraturan untuk keluar rumah untukmu, kamu akan memaksa untuk melanggar jam malamnya.Maka yang dilakukan ayah adalah duduk di ruang tamu, dan menunggumu pulang dengan hati yang sangat khuatirdan bimbang.Dan setelah perasaan khuatir itu berlarut - larut.Ketika melihat puteri kecilnya pulang larut malam hati ayah akan mengeras dan memarahimu..Sedarkah kamu, bahwa ini kerana hal yang di sangat ditakuti ayah akan segera datang? "Bahwa puteri kecilnya akan segera pergi meninggalkannya"

Setelah lulus SPM, Ayah akan sedikit memaksamu untuk menjadi seorang Doktor atau Engineer. Ketahuilah, bahwa seluruh paksaan yang dilakukan ayah itu semata - mata hanya karena memikirkan masa depanmu nanti.Tapi ayah tetap tersenyum dan menyokongmu saat pilihanmu tidak sesuai dengan keinginan ayah.

Ketika kamu menjadi gadis dewasa.Dan kamu harus pergi kuliah dikota lain.ayah harus melepaskanmu di bandar.Tahukah kamu bahwa badan ayah terasa kaku untuk memelukmu? Ayah hanya tersenyum sambil memberi nasihat ini - itu, dan menyuruhmu untuk berhati-hati.Padahal ayah ingin sekali menangis seperti ibu dan memelukmu erat-erat.Yang ayah lakukan hanya menghapus sedikit air mata di sudut matanya, dan menepuk pundakmu berkata "Jaga dirimu baik-baik ya sayang".Ayah melakukan itu semua agar kamu KUAT....kuat untuk pergi dan menjadi dewasa.

Disaat kamu kesempitan wang untuk membiayai perbelanjaan semester dan kehidupanmu, orang pertama yang mengerutkan kening adalah ayah. Ayah pasti berusaha keras mencari jalan agar anaknya boleh merasa sama dengan teman-temannya yang lain.Ketika permintaanmu bukan lagi sekadar meminta alat mainan yang baru, dan ayah tahu ia tidak mampu memberikan apa yang kamu inginkan...

Kata-kata yang keluar dari mulut Ayah adalah : "Tidak.... Tidak boleh!" Padahal dalam batin Ayah, Ia sangat ingin mengatakan "Iya sayang, nanti ayah belikan untukmu".Tahukah kamu bahwa pada saat itu Ayah merasa gagal membuat anaknya tersenyum?

Saatnya kamu berjaya sebagai seorang sarjana. Ayah adalah orang pertama yang berdiri dan memberi tepuk tangan untukmu.Ayah akan tersenyum dengan bangga dan puas melihat "puteri kecilnya yang tidak manja berhasil tumbuh dewasa, dan telah menjadi seseorang" Sampai saat seorang teman Lelakimu datang ke rumah dan meminta izin pada ayah untuk mengambilmu darinya.Papa akan sangat berhati-hati memberikan izin..Kerana Ayah tahu.....Bahwa lelaki itulah yang akan menggantikan posisinya nanti.

Dan akhirnya....

Saat ayah melihatmu duduk di kerusi pelaminan bersama seseorang Lelaki yang di anggapnya mampu menggantikannya, Ayah pun tersenyum bahagia..Apakah kamu mengetahui, di hari yang bahagia itu ayah pergi kebelakang pentas pelaminan sebentar, dan menangis? Ayah menangis karena ayah sangat berbahagia, kemudian ayah berdoa....Dalam lirih doanya kepada Tuhan, Ayah berkata: "Ya Allah tugasku telah selesai dengan baik....Puteri kecilku yang lucu dan kucintai telah menjadi wanita solehah yang cantik....Bahagiakanlah dia bersama suaminya...rahmatilah kehidupan mereka Ya Allah"

Setelah itu Ayah hanya mampu menunggu kedatanganmu bersama cucu-cucunya yang sesekali datang untuk menjenguk...Dengan rambut yang telah dan semakin memutih....Dan badan serta lengan yang tak lagi kuat untuk menjagamu dari bahaya....Ayah telah menyelesaikan tugasnya....Papa, Ayah, Bapak, atau Abah kita...Adalah sosok yang harus selalu terlihat kuat...Bahkan ketika dia tidak kuat untuk tidak menangis...Dia harus terlihat tegas bahkan saat dia ingin memanjakanmu.Dan dia adalah yang orang pertama yang selalu yakin bahwa "KAMU MAMPU" dalam segala hal..



p / s ; lieza akui semua ini benar untuk seorang ayah...kerana lieza telah pun melalui saat2 ini bersama bapak lieza...bapak jasa mu sungguh besar kepada ku...sayang bapak selalu...=))


Saturday, November 6, 2010

Balasan Melewatkan Waktu Solat



Satu cerita yang telah berlaku beberapa tahun dulu di Makkah …Kisah Benar … kisah yang boleh kita renungkan bersama serta jadikan panduan dalam diri kita ini. Kisah yang anda baca ini bukannya datang dari majalah Mastika atau majalah2 tabloid tetapi kisah dari tanah perkuburan Sa’raya, Makkah.

Pada beberapa tahun dahulu ada seorang perempuan yang berumur 40an telah meninggal dunia. Mereka telah mengusung jenazah beliau untuk dikebumikan di tanah perkuburan Al Ma’ala yakni lebih kurang 2 kilometer dari Masjidil Haram selepas solat zuhur. Apabila sampai sahaja di tanah perkuburan tersebut, alangkah terperanjatnya mereka bila mendapati se ekor ular yang berwarna Hitam sebesar peha bersisik tebal telah berada di dalam liang lahat (dalam kubur tersebut).

Subhanallah … keadaan ular tersebut amat menggerukan. Mereka pun terus berlalu dari situ dan membawa jenazah wanita tersebut ke tanah perkuburan yang lain yakni di tanah perkuburan Sa’raya lebih kurang setengah jam memandu dari situ (8 km Jauhnya) .

Apabila mereka sampai di tanah perkuburan tersebut, rupa-rupanya Ular Hitam yang sama juga telah menunggu jenazah wanita yang ingin dikebumikan di situ. Allahuakbar … mereka mengambil keputusan untuk memindahkan serta mengangkat ular tersebut dan letakkan di luar yakni berjauhan sedikit dari kawasan tersebut dan mengkebumikan jenazah wanita itu (yang peliknya Ular Hitam itu tidak melakukan apa-apa bila disentuh oleh mereka).

Selepas sahaja mereka mengkebumikan mayat wanita itu, tiba-tiba Ular Hitam yang diletakkan berjauhan dari situ terus datang menjalar dengan pantas dan masuk meluru ke dalam kubur wanita itu. MasyaAllah (seperti menjunam kedalam swimming pool dari atas – keadaan sewaktu ular itu masuk ke dalam kubur).

Dengan beberapa seketika mereka mendengar bunyi seperti dahan-dahan pokok yang dipatah patahkan dan apabila mereka melihat ke dalam kubur wanita tersebut, alangkah terperanjatnya kerana Ular Hitam sedang membelit jenazah wanita itu serta mematah matahkan tulang jenazah itu … Subhanallah.Ada beberapa orang yang berada di persekitaran kubur itu turut pengsan melihat kejadian itu.

Selepas diselidiki kenapa perkara tersebut boleh terjadi, rupa-rupanya sewaktu hayatnya, wanita tersebut suka melewat lewatkan Solatnya.

Marilah kita ambil iktibar dan pedoman dari kejadian ini. Semoga Allah swt kuatkan iman kita dalam mendirikan solat 5 waktu daripada gangguan syaitan dan iblis insyaAllah. Ini baru seksaan di dunia akibat melewatkan solat….Bagaimana kalau tak solat…..


p / s : semoga kita semua selalu di bawah taufiq dan hidayah Allah SWT...

Friday, November 5, 2010

Penggemar Barangan Prego Wajib Baca

Entry ni lieza baca dari member blog lieza my little sunshine....di atas rasa tanggungjawab lieza juga nak berkongsi info ini dengan semua pembaca-pembaca blog lieza...semoga kita semua mendapat ikibar dari kejadian ini...

"Orang kita bab makan …….makan dulu tgk kemudian……. oleh itu kita yg berugama islam di mestikan menyemak lebel bahan-bahan yg digunakan pada sesuatu produk yg di hasilkan sekiranya was-was jangan beli.perlu diingatkan makanan mempengaruhi anak2 kita......

Saya ingin memesan kepada anda andainya anda membeli sauce tomato yang digunakan untuk memasak speghetti mestilah hati-hati. Seorang rakan mengirim e-mail kepada Tok Wan dan kini e-mail tersebut Tok muatkan dalam fb untuk kita share lagi. Semalam,setelah memasak nasi, udang goreng dan etc. Anak saya nak makan mee speghetti. Memandangkan bahan-bahannya semua cukup, saya pun masakkanlah. Bila speghetti dah selesai dimasak, anak saya Kamal pun bertanya, umi daging kecil yang masin sedikit itu daging apa? Si abang Salim pun jawab rasanya macam keju balls......dikunyah rasa asin-asin.

Anak saya Kamal makan sampai dua pinggan, sedap sangat spegetti Ummi masak dan kebetulan pula memang favouritenya, saya cuma sepinggan kecil sekadar nak rasa. Setahu saya sauce speghetti biasanya tomato dan kadang-kala ada mushrooms tetapi yang ini lain sedikit...... saya pun bergegas ke dapur, pergi lihat botol sauce yang diberi nama Italian Sausage for Speghetti keluaran PREGGO made in USA .. Ligat mata baca label pada botol, hati dah tak sedap, tekak rasa mual macam orang hamil.

Tiba-tiba terlihat INGREDIENTS: tomato,bla-bla,bla-bla..... ... pork minced meat!






Astaghfirullaahalaziim........ ........ saya masak speghetti dan saucenya mengandungi babi. Yang dah termakan babi semuanya terperanjat! Yang nak diet anak perempuan Maryam dan adik lelaki Muhammad terselamat kerana mereka makan nasi. Kuah sauce spegetti dengan kualinya sekali saya buang.. Yang tertelan spegetti babi terludah-ludah kesal tak sudah. Semoga Allah ampun dosa kerana alpa untuk membaca ingredients sebelum membeli. Saya kira sauce tomato manalah ada taruh daging babi........ ......... kata orang tua-tua mimpi makan daging babi nak dapat REZEKI tapi kalau makan bukan dalam mimpi apa nak jadi? 40 hari doa tidak dikabulkan Allah andainya makan benda-benda haram.

ASTAGHFIRULLAAHALAZIIM. Siapa-siapa ada air zam zam mintalah sedikit, saya nak bersihkan perut yang termakan babi...... tolonglah sampai sekarang rasa jijik dan mual. Taubat tak nak masak spegetti lagi.

terima kasih kepada penyebar emel ini & juga mungkin penulis blog yang tidak dapat dikesan siapa punya empunya cerita kerana sudi kongsi cerita ni. mujurla sos spaghetti masak sendiri. memangla sekarang ni senang jek, dah ada yang siap masak, tapi kesuciannya bagaimana pulak? lepas ni mesti berhati2 kalau nak beli barang makan tu, cek dulu ingredient nya. aku pun selalu cek benda2 macam ni. tapi, ada sesetengah pengilang yang takut untuk meletakkan bahan apa yang diorang pakai. just letak contohnya "emulsifier yang dibenarkan".. tu pun membuatkan kita ragu2 nak beli. huhu.. sekarang ni nak makan pun kena fikir banyak kali.. sekadar berkongsi ye.. wassalam

p / s : lepas ni lieza juga akan lebih berhati-hati...

Thursday, November 4, 2010

Pahala Yang Lebih Buat Seorang Wanita Yang Bergelar Isteri

Untuk mendapatkan keberkatan dan keredhaan Allah Subhanallah Taala untuk muslimah adalah terletak pada tanggungjawab/ peranan isteri terhadap suami.

Antara tanggungjawab yang wajib untuk isteri mendapat lebih pahala adalah seperti dibawah :-

1. Memberi/membuat segelas air untuk suami
Fadhilat : mendapat pahala puasa sunat 1 tahun

2. Menyedia/memasak makanan yang mengenyangkan suami
Fadhilat : mendapat pahala haji dan umrah

3. Perkhidmatan yang diberi pada suami
Fadhilat : mendapat pahala yang tidak putus-putus

4. Menghamilkan benih suami
Fadhilat : mendapat pahala syahid

5. Isteri mandi Junub dengan suami
Fadhilat : pahalanya seperti sedekah 1000 ekor kambingpada fakir miskin

6. Suami meninggal dunia dahulu dari isteri dan meninggalkan anak
Fadhilat : Isteri mendidik anak itu menjadi seorang ygsoleh/orang yang berguna dengan didikan agama yang sempurna. Maka suami tetap mendapat pahala dan menjadi benteng dari api neraka dan sekiranya isteri berkahwin lain, suami yangg meninggal itu tetap dapat pahala sekiranya didikan Isteri pada anak-anakberterusan dengan baik.

7. Isteri yang memandang suami dengan harmoni danmenyukakan

Fadhilat : seolah-olah berzikir kepada Allah

8. Sekiranya seorang isteri meninggal dunia dengankeredhaan suaminya dia terus masuk
syurga!


p / s : wahai wanita-wanita yang bergelar isteri harus jangan lepaskan peluang untuk memperoleh pahala yang berganda-ganda...Selamat beramal...

Wednesday, November 3, 2010

Anak Mama Papa Demam & Selesema

Husna merajuk dengan mama papa...Husna boikot dengan mama papa...Husna protes dengan mama papa...Nak tahu cara Husna protes dengan mama papa...Nak tahu cara Husna bagitahu yang Husna kekurangan kasih sayang...Haa..macam ni la...



baik punya landing mak enon kicik ni...



Husna buat muka merajuk...Husna protes...Husna terus demam cz kurang masa berkasih sayang dengan mama...Siap selesema bagai...Itu yang mama papa terus ke farmasi biler tahu puteri cayang kitaorg demam...



Ala cian anak mama...Minggu ni ada wedding job lg...Husna jangan sakit-sakit ea cayang...nanti mama susah hati...Nanti mama papa bawa Husna jalan-jalan macam selalu k...

Mama papa sayang Husna sangat-sangat...Husna cepat sembuh ea cayang...

p / s : anak sakit hati mama pasti selalu tak senang kan...

Saat kematian Sotong Paul



Mengikut kosmo, sotong paul sudah mati pada 26 Oktober 2010 yang lalu. Sotong kurita ini hanya mempunyai jangka hayat selama 2 tahun setengah sebelum menemui ajalnya akibat semula jadi.

p / s : Hikayat Sotong Paul akan meninggalkan kenangan. Akan wujudkah sotong Paul yang kedua di world cup akan datang...??? Tungguuuuu...

Tuesday, November 2, 2010

Shaken Baby Syndrom



Info ini pada lieza teramat berguna buat kita dalam menjaga anak sehari-hari. Semoga dengan sedikit ilmu ini dapat memberi manfaat bersama buat kita semua...

General Info Dalam Diari Seorang Doktor.....

Pesakit terakhir yang kami 'tidurkan' ialah bayi berusia 4 bulan. Bayi tersebut telah disyaki mendapat sawan pada pukul 2 petang tadi. Beliau sebelum ini sihat dan dijaga oleh pengasuh. Beliau tidak demam dan tidak batuk serta tidak mempunyai simptom-simptom yang lain.. Itulah kali pertama beliau mendapat sawan.

Sesampai di resus room (red zone), beliau masih lagi kelihatan mengantuk dan kurang responsif. Beliau kelihatan pucat dan apa yang menakutkan kami ialah ubun-ubun depan beliau yang timbul dan mencembung (bulging). Memandangkan beliau tidak demam dan ujian menunjukkan beliau kurang darah (Hb 8g/dl), serta bayi tersebut masih kurang responsif selepas satu jam sawan, kami mengambil keputusan untuk melakukan CT scan otak ( Brain CT Scan).

Scan otak menunjukkan beliau mengalami pendarahan otak yang serius, Acute and Chr oni c Subdural Bleed with Subarachnoid bleed! Terkejut. Kali ini ibu bayi tersebut telah pun selamat tiba dari pejabatnya. Saya bertanyakan lagi sejarah kesihatan bayi tersebut. Satu-satunya cerita atau sejarah yang relevan ialah pengasuh bayi tersebut suka menimangnya tinggi-tinggi. Bayi itu dikatakan sangat suka ditimang.

Health Info SHAKEN BABY SYNDROME (SBS) SBS merupakan kecederaan otak bayi disebabkan goncangan atau pergerakan kepala yang kuat. Boleh berlaku dalam tempoh sesingkat 5 saat pergerakan yang kuat. Kecederaan yang serius boleh menyebabkan kecacatan otak yang lama, serius dan kekal pada bayi..

Ianya berlaku apabila kepala bayi digoncang atau dihentak dengan objek walaupun objek lembut seperti bantal. Ada teori mengaitkan dengan pergerakan seperti menimang bayi, menaiki buaian serta memegang bayi ketika seseorang sedang marah atau bergaduh boleh menyebab berlakunya SBS.

Sebab lain ialah penderaan bayi (child abuse) dan selalunya mempunyai kesan-kesan penderaan yang lain. Perkara ini berlaku kerana kepala bayi mempunyai nisbah yang lebih besar berbanding badan mereka, leher yang lemah dan struktur otak yang masih belum matang serta lebih kandungan air berbanding orang dewasa. Amalan menimang atau menggoncang sering dilakukan oleh penjaga terutama bila bayi tidak mahu berhenti menangis. Ada yang menimang bayi kerana untuk menenangkan bayi dan ada juga melakukannya ketika marah atau penat menjaga bayi.....( occupational stress ).

Ini bukanlah kes SBS pertama yang saya rawat. Sebelum ini saya juga pernah merawat seorang bayi di wad kanak-kanak yang mempunyai kecederaan otak yang serius dikhuatiri berpunca daripada menaiki buaian.

PENCEGAHAN

1. Jangan sesekali menggoncang bayi anda ketika marah atau untuk bermain.

2. Jangan memegang bayi anda ketika marah.

3. Jikalau anda tidak dapat menenangkan bayi anda, lebih baik anda tinggalkan bayi anda untuk sementara waktu di dalam katil bayi atau kepada orang lain.

4. Minta bantuan orang lain. Maka, saya sangat berharap agar ibu bapa dan penjaga semua dapat mengambil serius dan peka tentang Baby Shaken Syndrome ini. Ianya bukanlah kes terpencil malah di Amerika Sya rikat sebanyak 1500 kes dilaporkan setiap tahun. Mereka juga telah mengharamkan sebarang bentuk alat menggoncang bayi seperti buaian.

p / s : Tolong sebarkan info ini demi kesihatan anak-anak kita berpanjangan...

Monday, November 1, 2010

Mama Papa Rindu Sama Kamu...Yaa Kamu...=(



Mama Papa terlalu rindukan anak mama yang comel gebu gebas ni...3 hari ada wedding job tanpa henti berturut-turut membuatkan masa mama & papa bersama Husna amat limited...Mujur Husna baik di baby sit kn kat atok, nenek & makcu...

Mama Papa betul-betul kangen bangat setengah mati dengan Husna...Rindu nak polok-polok n cium-cium Husna...Rindu sangat dengan bau baby Husna...

usna anak mama papa yang paling baik...Tunggu mama papa balik office hari ni ea...Nanti kita boleh main sama-sama macam selalu ea...Rindu nak bercekau dengan Husna kat dapur cz Husna suka yang amat menemani mama di dapur...

p / s : kesian kat papa, dek kerana rindu sangat dengan anak dara nya...sampai tidur pon mengigau-ngigau nama husna...adoyai penangan si tecik comeyyy...=p

10 Sifat Calon Suami Yang Baik

Mari kita bersama-sama muhasabah diri kita, di sini ada lieza kongsikan 10 sifat calon suami yang baik....Later2 lieza bagi 10 sifat calon isteri yang baik pula ea uols...

Jika anda seorang wanita, carilah lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.
Jika anda seorang lelaki, jadilah seorang lelaki yang mempunyai sifat-sifat berikut.

1. Kuat amalan agamanya. Menjaga solat fardhu, kerap berjemaah dan solat pada awal waktu. Auratnya juga sentiasa dipelihara dan memakai pakaian yang sopan. Sifat ini boleh dilihat terutama sewaktu bersukan.

2. Akhlaknya baik, iaitu seorang yang nampak tegas, tetapi sebenarnya seorang yang lembut dan mudah bertolak ansur. Pertuturannya juga mesti sopan, melambangkan peribadi dan hatinya yang mulia.

3. Tegas mempertahankan maruahnya. Tidak berkunjung ke tempat-tempat yang boleh menjatuhkan kredibilitinya.

4. Amanah, tidak mengabaikan tugas yang diberikan dan tidak menyalahgunakan kuasa dan kedudukan.

5. Tidak boros, tetapi tidak kedekut. Tahu membelanjakan wang dengan bijaksana.


6. Menjaga mata dengan tidak melihat perempuan lain yang lalu lalang ketika sedang bercakap-cakap.

7. Pergaulan yang terbatas, tidak mengamalkan cara hidup bebas walaupun dia tahu dirinya mampu berbuat demikian.

8. Mempunyai rakan pergaulan yang baik. Rakan pergaulan seseorang itu biasanya sama.

9. Bertanggungjawab. Lihatlah dia dengan keluarga dan ibu bapanya.

10. Wajah yang tenang, tidak kira semasa bercakap atau membuat kerja atau masa kecemasan.

p / s : insya Allah bahagia dunia akhirat jika mendapat suami sebegini...

Sunday, October 31, 2010

Seorang Guru Insan Biasa

Inilah rutin hidup seorang guru biasa, walaupun nampak senang tetapi rasanya lieza sendiri pun akan angkat tangan untuk menerima sebeban malah berbeban-beban kerja yang bertimbun. Lieza yang sememangnya tidak berminat untuk menjadi guru memang akan mengaku kalah dengan situasi yang kita tidak minati. Tetapi Lieza anat menyanjungi jasa & pengorbanan seorang guru dalam mendidik ana-anak bangsa kita. Semoga semua guru di Malaysia khasnya akan terus bersabar & berdedikasi dalam mendidik anak-anak kita.

Rutin hidup seorang guru biasa...

1. Menulis rancangan mengajar
2. Menanda kedatangan murid/pelajar
3. Menanda buku kerja murid. 1 murid = 3 buah buku 1 kelas = 45 orang murid Jumlah Buku bagi 1 kelas = 135 Buah buku Seorang guru akan mengajar sekurang-kurangnya 5 kelas > 5 X 135 = 675 Buah buku.
4. Menghadiri/ mengendalikan pelbagai jenis mesyuarat - Mesyuarat JKK sekolah - Mesyuarat Guru - Mesyuarat Sukan - Mesyuarat Panitia seorang guru mungkin ada 2 panitia - Mesyuarat PIBG - Mesyuarat Kelab Guru - Mesyuarat Kokurikulum - Mesyuarat Program lebih dari 6 program anjuran sekolah Hari Guru Maulidur Rasul Maal Hijrah Kemerdekaan Bulan Bahasa Hari Anugerah Sekolah Selamat
5. Aktiviti kokurikulum, kadang-kadang seorang guru bertanggungjawab terhadap 2 unit - Perjumpaan unit uniform kekadang hadir Sabtu - Perjumpaan permainan tambah untuk pertandingan pulak - Perjumpaan persatuan / kelab - Latihan rumah sukan setiap minggu
6. Menghadiri pelbagai jenis kursus dalaman / luaran
7. Mengisi pelbagai jenis borang. Borang keluar masuk & buku keluar masuk Borang emis / hrmis/ label Buku Hadir Kursus / balik dari kursus Borang Fleksi PMR / SPM Borang kehadiran murid ke kelas fleksi Buku Pemantauan / salah laku murid Buku catatan relief guru Buku tugasan mingguan Laporan mingguan Laporan keceriaan Borang menghantar dan mengambil kertas peperiksaan selepas mengawas peperiksaan Buku Kokurikulum murid Borang permarkahan kokurikulum
7. Menghantar murid ke Klinik
8. Mengisi maklumat murid di dalam file peribadi
9. Menceriakan bilik darjah selalunya duit poket sendiri
10. Mengisi markah ujian/ peperiksaan
11. Mengisi data murid SMM
12. Menangani masalah disiplin murid / pelajar
13. memasukkan data disiplin di dalam e-disiplin
14. Melayani karenah Ibu Bapa / penjaga
15. Mengecat sekolah
16. Membersihkan bilik / stor / bilik khas
17. Menganjurkan program-program wajib (Hari terbuka dsb)
18. Menyiapkan program Head Counting
19. Melaksanakan pelan tindakan PPD, JPN (seperti KIA2M, etc)
20 Menyiapkan file gerko, persatuan, kelab dan sebagainya
21. Menghantar murid ke pertandingan atau kejohanan
22. Mengendali masalah / kebajikan murid
23. Menunggu semua murid pulang sebelum guru pulang.
24. Mengadakan kelas tambahan, kelas intensif dan sebagainya
25. Menyediakan Bahan Bantu Mengajar (BBM)
26. Berniaga (jualan hari kantin, etc)
27. Menjaga kebajikan murid / ke rumah murid bermasalah
28. Bekerja lebih masa (menyiapkan pentas, backdrop, banner dsb)
29. Menyediakan kertas peperiksaan / ujian
30. Menanda kertas peperiksaan / ujian. 1 subjek 2 paper – 2 2 x 45 = 90 90 x 5 = 450 kertas
31. Perkembangan staf
32. Mengendalikan perhimpunan murid
33. Gotong-royong kadang2 guru perlu bawa semua alatan

* Terdapat lagi tugasan sebagai seorang guru terutama yang ada tugas khas….. tetapi cukuplah sekadar ini untuk nilaian kita bahawasanya tugas seorang guru amatlah berat. Walaupun kita sering menganggap cikgu cuti banyak dan sebagainya. Tetapi hakikatnya tugas seoran guru amatlah berat. Jarang sekali bagi pekerjaan lain membawa balik kerja-kerja pejabat ke rumah, berbanding guru yang terpaksa menanda buku dan menulis rancangan mengajar sehingga lewat malam. Sungguh besar pengorbanan mereka dalam mendidik anak bangsa kita.

p / s : SELAMAT BERJUANG SEMUA GURU-GURU HANYA ALLAH SAHAJA YANG DAPAT MEMBALASNYA….. 

Saturday, October 30, 2010

Jangan Remehkan Perkataan "Jangan"

Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar.." (Surah Al-Ahzab:71)

Perkataan jangan kadang-kadang selalu menjadi magnet untuk kita selalu untuk meanggarnya. Ketahuilah setiap perkataan jangan itu pasti ada hikmah yang tersembunyi mengapa ia dilarang. Semoga kita akan menjauhi semua larangan ini supaya Allah sentiasa ada membantu bersama kita di kala susah & senang.

Jangan sengaja lewatkan solat. Perbuatan ini Allah tidak suka. Kalau tertidur lain cerita.

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar). Takut kalau-kalau terbawa keluar najis, mengotori seluruh rumah kita.

Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah atau sumbing. Makruh kerana ia membahayakan.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh. Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan tidur selepas solat Subuh, nanti rezeki mahal (kerana berpagi-pagi itu membuka pintu berkat).

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan. Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.

Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan. Takut-takut kita mati dalam perjalanan.

Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan. Makruh dan mewarisi kepapaan.

Jangan biarkan mata liar di perjalanan. Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.

Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa kerana mati boleh datang bila -bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan taulan. Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apab ila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.

Jangan bakhil untuk bersedekah. Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.

Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik dan mengh ila ngkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan. Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia. Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN. Sebab semuanya untuk keselamatan kita.

p / s : ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya.

Friday, October 29, 2010

Perkara - Perkara Yang Perlu Dijadikan Amalan

Kali ini lieza nak berkongsi ilmu mengenai perkara - perkara yang perlu kita jadikan amalan dalam menjalani hidup seharian. Ini semua untuk kebaikan kita bersama...

Selalu makan buah manisan seperti kurma dan lain2
Selalu memakan kekacang seperti kacang soya @ badam dan lain2
Selalu minum air masak
Selalu makan ulam2
Selalu mengamalkan pandangan hijau
Selalu bersenam
Selau menggunakan imajenasi otak
Banyakkan memakan makanan berasaskan gandum/soya
Banyakkan aktiviti berkhemah di hutan/pantai(yang mempunyai pokok) kerana disitulah terdapat banyak ion2 negetif dan cahaya matahari infra merah (terutama pada waktu pagi) yang amat diperlukan oleh tubuh badan,kerana hanya kawasan seperti ini sahaja yang mempunyai % yang cukup untuk kegunaan kita seharian berbanding dalam bangunan batu ianya terlalu sedikit
Jangan ego
Jangan dengki pada orang lain
Jangan makan dari sumber yang tidak halal
Jangan memberi anak makan makanan dari sumber yang tidak halal
Jangan makan makanan yang ada pewarna
Jangan makan makanan yang ada pengawet
Jangan mengunakan minyak masak lebih dari 2 kali
Jangan mandi selepas 9.00malam


p / s : jika kita amalkan selalu insya Allah kita pasti akan beroleh keberkatan Nya

Thursday, October 28, 2010

Cutest Baby Contest Bersama Sinar Raudah



Salam semua...
Buat julung-julung kalinya Sinar Raudah menganjurkan contest....' CUTEST BABY CONTEST ' khas buat ibu2 di luar sane....Jommmm!! ramai2 turut serta...

Syarat-syarat penyertaan :

1 - Terbuka kepada semua blogger tapi yang berada di malaysia saje ye..kalau berada di luar sane maaf banyak2..x dapek den nak nolongnya huhuhu...

2 - Buat satu entry bertajuk " CUTEST BABY CONTEST " bersama Sinar Raudah... tajuk lain tidak di terima, harap maklum!

3 - Letakkan banner di atas pada entry korang..wajib tau! di ulang sekali lagi wajib ye!!

4 - Add blog Sinar Raudah di dalam bloglist korang dan wajib menjadi follower Sinar Raudah....

5 - Upload sekeping gambar si manja , kalau dapat yang candid lagi bagus dan gambar tidak boleh di edit dan bukan gambar studio.

6 - Sekiranya yang tiada anak dan ingin turut serta pun boleh, upload la gambar anak sedara ke, anak rakan sepejabat ke, anak jiran ke, janji haruslah minta kebenaran..

7 - Boleh hantar banyak kali untuk seorang blogger tapi make sure bukan gambar si manja yang same dan sekeping gambar untuk satu entry..

8 - Si manja hendaklah berusia 1 hari - 3 tahun

9 - Di bawah gambar tersebut hendaklah sertakan NAMA SI MANJA , UMUR
SI MANJA dan NAMA IBU SI MANJA..kalau mengunakan gambar anak sedara, anak jiran , anak rakan sepejabat just letakan saje name korang n buat dalam kurungan anak sape..

10 - Pada entry tersebut jangan lupa mention sekali blog Sinar Raudah beserta link back sekali k hehehe...Bile dah comfirm complete semua syarat di atas , sila tinggalkan link korang di ruangan komen entry nie..chat box tidak di layan ye..harap maklum.

Senangkan syarat2nya..ala macam biasa gak yang korang join contest tue...2 orang pemenang akan di pilih.. seorang dari kategori ' BOBOY ' dan seorang dari kategori ' GUGURL ' ... Hadiah adalah berupa barangan si manja jenama ' BABY KIKO ' setiap seorang...

Sinar Raudah akan lantik 2 orang juri profesional dari BABY KIKO shop untuk mengadili contest ini..

Tarih tutup penyertaan pada 31 october 2010..tepat pada pukul 11.59 pm...lewat seminit tidak di kira dan pemenang akan di umumkan seminggu selepas tarikh tutup...

Dan mama husna mempertaruhkan gambar ini sebagai taruhan...jeng...jeng...jeng...



NAMA : SAIDATUL HUSNA BINTI NAZAR RUL ARIFFIN

UMUR : 1 TAHUN 4 BULAN

NAMA IBU : NOR HALIZA BINTI SAPARI @ KASEH NAZLIEZA

p / s : menang or tak mama tak kisah yang penting husna selalu yang terbaik di hati mama papa...lebiu yayang...

Perkara-Perkara Yang Membuatkan Kita Hilang Ingatan & Tumpul Minda

Di sini lieza nak berkongsi dengan uols semua mengenai perkara-perkara yang membuatkan kita hilang ingatan & tumpul minda. Mana yang baik kita amalkan & mana yang tidak elok itu amat bagus kalau kita elakkan...

Kurangkan makan bawang besar
Kurangkan makan berempah
Kurangkan makan ketumbar kering
Kurangkan menonton hiburan
Kurangkan membaca majalah hiburan
Kurangkan ketawa yang panjang atau terbahak-bahak
Kurangkan minuman air batu,air dalam tin(100 plus dan lain2)
Kurangkan makan organ dalaman ayam terutamanya kanak2
Jangan makan kepala ikan
Jangan minum air yang ada semut
Jangan tidur selepas subuh
Jangan tidur selepas asar
Jangan tidur selepas makan
Jangan makan terlalu kenyang
Jangan makan berat selepas jam 9.00 malam
Jangan menyapu rumah pada waktu malam
Jangan makan yang masam-masam berlebihan
Jangan dicampur makan laut dan darat dalam satu hidangan
Jangan minum susu selepas memakan daging/ayam




p / s : mula-mula nak berubah kepada kebaikan memang agak payah sedikit tetapi sikit-sikit beramal, lama-lama jadi bukit =)

Kanopi Cantik & Murah Untuk Disewa

Inginkan perkhidmatan kanopi yang cantik & murah...bolehlah hubungi lieza untuk pertanyaan & tempahan ea...

Untuk masa sekarang ni uols bolehlah cuci-cuci mata dulu...mana tahu nanti ada yang berkenan..ehehehehe...



wedding tema pink & putih...cuwitttnyer...



Event di tepi kolam....mesti ada yang mengidam ni kan...ehehehe...



Private event di tepi kolam...sesudah event boleh terus terjun ke kolam...



Event badan koporat...



Set maintable meja makan pengantin...



Wedding tema in pink + white + black...nice juga kan...



Kanopi curtain...



Scallop kanopi digantikan dengan curtain...



Cantik...macam curtain kat rumah kan...



Setting meja & kerusi di dewan...



View wedding di dalam dewan...



Deco full setting...



Private event...



Ada gaya-gaya party mat saleh tak...? ehehehehe...



Deco bunga di bawah kanopi...



Kanopi transparent...



Wedding English style....



Kanopi transparent yang sangat cantik digunakan di waktu malam dengan dilengkapi keindahan cahaya fairy light & cahaya bulan purnama...=))

p / s : masa wedding lieza lom tahu pon lagi ader transparent kanopi cenggini..kalau tidak harus galmour kan...ahahahaha