Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Second Birthday tickers

Tuesday, September 16, 2014

PETUA MENGHILANGKAN PIJAR TANGAN AKIBAT CILI

Assalamualaikum & Salam Sejahtera Uols...

Apa plan uols hari ni...Masak dan makan di rumah atau makan di luar? Tak kisah la yang mana pon...kalau dapat makan bersama family tersayang pon dah cukup bahagia rasanya kan.

Bagi mommy2 yang berpeluh2 memasak di dapur tu jgn la sedih2...In Shaa Allah jika anda happy dan berniat ikhlas memasak untuk keluarga tersayang. Ganjaran pahala yang melimpah ruah pasti milik anda. So jangan ngeluh2 penat k sayang2 semua. Ngadu2 manja dengan suami xpe.

So kali ni liza nak share petua orang dulu2. Liza adalah salah seorang mommy yang selalu mengalami situasi ini. Tangan memang akan mudah pijar apabila liza memegang ataupon memotong cili. Jadi liza pasti mommy2 kat luar sana pon mesti ada yang mengalami nasib seperti liza kan. Sekarang tak perlu risau lagi. Bila tangan mommy2 pijar..bolehla mencuba salah satu petua di bawah ini ea.

Pijar cili yang panas menyengat !!! Mungkin ada yang tak faham perkataan pijar itu apa.  Pijar itu adalah rasa panas bila kita memegang cili samada sewaktu kita memotong atau pun membasuh cili kering ataupun cili hidup.
  






Amalan yang selalu liza buat adalah  menyapu minyak masak ke tangan yang pijar. Sambil - sambil tu selawat dan niat agar dihilangkan rasa pijar tersebut.

 

Ada juga tips lain yang pernah liza baca, antaranya:
1. Apabila kita terasa pijar tangan,  genggamkan gula sambil menggosok di bahagian tangan yang panas itu.

 

2. Ada juga yang menyarankan meramas-ramas beras untuk menghilangkan rasa pijar.

 

3. Boleh juga menggosok dengan garam halus, caranya sama seperti dengan gula ataupun tangan boleh direndam ke dalam air garam.

 

Bolehla mommy2 semua mencuba salah satu mengikut kesesuaian. Tiada jaminan berhasil kerana yang menyembuhkan setiap perkara hanyalah Allah SWT, kita hanya berusaha mencari jalan penyelesaiannya.

Selamat Berikhtiar (",)

No comments: