Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers Lilypie Second Birthday tickers

Thursday, January 6, 2011

Viral Infection

Viral Inspection...actually first time dengar pasal mende ni terus lieza google. alhamdulillah dapat juga info yang lieza cari2...

mengapa lieza berminat untuk mengetahui apa itu Viral Infection??? semuanya berkaitan dengan husna...nampaknya kesihatan husna bukan sahaja membimbangkan mama, tetapi juga rakan blogger mama. littlehumblelynn @ kak lyn begitu ambil berat dengan kesihatan husna dan telah memberi lieza maklumat yang sebelum ini tidak pernah lieza ketahui. hanya ucapan terima kasih kepada kak lyn kerana sudi berkongsi ssh sng dgn lieza. insya Allah lieza akan follow up kesihatan husna dengan lebih lanjut.

husna mmg jarang sakit sejak kecil. cuma 2 mnggu lepas husna mngalami demam, batuk n selesama yang agk berat. tapi alhmdulillah setelah hasil ujian darah husna ternyata bebas dari sebrang penyakit serius & denggi.

lieza ingat habis di ditu sahaja kerisauan lieza, ternyata meleset sekali. dua hari lepas husna demam lg. tapi kali ini hanya demam panas tanpa kehadiran selesama & batuk. apa yang membimbangkan mama ialah panas husna selalu tinggi. ujian darah juga telah dilakukan sekali lagi di hospital, ternyata jawapan yang sama juga. husna hanya demam biasa.

lieza mula senang hati sedikit, mungkin husna demam mahu membesar atau tumbuh gigi lagi. tetapi nasihat kak lyn ternyata membuka mata n hati lieza. mengenai viral infection ada kemungkinan kecil juga boleh terjadi. oleh sebab itu lieza akan mengambil inisiatif ini. semoga husna dijauhkan dari penyakit ini YA ALLAH...

VIRAL INFECTION

A viral infection is any type of infection that is caused by a virus, which is even smaller than bacteria and is encapsulated by a protective coating so it is more difficult to kill than bacteria. This is why it is so difficult to treat viral infections. Viruses cannot grow or exist, though, without host cells.
Viral infections can cause illnesses as minor as the
common cold and as severe as AIDS.
Antibiotics do not kill viruses and the use of them for viral infections just leads to
antibiotic resistance. There are only a few antiviral medications available to treat very specific viruses, and they are not always effective. There are vaccines, though, available to help prevent many viral infections. If you have a minor illness and your health care provider tells you that it is a viral infection, the best thing to do is just let it run its course.

p / s : doakan husna tidak terlibat dengan kesusahan penyakit ini ea rakan2...=((

8 comments:

J.M.R said...

bg mkn husna supplement tak? antibodi dia xcukp kuat lg kot..insyaAllah pasni ok

munna said...

anak kak munna pun demam..tapi alhamdulillah..lepas je pg klinik demam dia dah kebah..

Kaseh NazLieza said...

to jmr:
husna lom mkn apa2 supplement agi..

Kaseh NazLieza said...

to kak munna;
alhmdulillah ank akk dh baik demam...

Ena said...

anak2 akak pun still tak sihat lagi.. si adik pun malam2 batuk & muntah2.. susah plak nak baik skg nie.. tp nasib baik la masih aktif mereka tu..

harap husna baik2 je la kan..

Lyn Yusoff said...

InsyaAllah husna tak pape...

littlehumblelynn said...

naz

sedikit lega membaca entry nih,naz tau jelah anak akak si auni..apa demam yg dia x rasa..sumer ada..pakej!!sbb itu akak xnak apa yg jd pada anak akak kena pd anak sesiapa pun..kesian sgt!!

Sharinginfoz said...

semoga dijauhkan dengan benda2 tak baik kan